02 decembrie 2012

Cea mai simpla reteta de sapun de masline

 
sapun hand made
 
 
Metoda pe care o folosesc eu se numeste la rece (CP - Cold Process, pentru ca nu incalzesc decat uleiul, si las compozitia sa se saponifice in forma). 

Cheia sta in ustensilele folosite. 
oala, inox sau emailata, 
borcan de sticla pentru solutia de soda, 
termometru de mancare, 
mixer ieftin, 
cantar,
pahar (pentru cantarit)
lingura de amestecat
... si forme. Aici poate fi mai complicat. Fie sunt forme speciale de silicon, ca acelea pentru prajituri, fie tapetezi cu hartie de copt o cutie de lemn/carton. Eu mi-am comandat cutii de lemn, pe care le tapetez cu hartie de copt, pusa in doua. Inainte imi lua o jumatate de ora masuratul, taiatul, tapetatul, acum fac la ochi in 5 minute.

Optional, poti sa ai si manusi, ochelari de protectie, otet pentru urgente (sare solutia de soda pe piele). Eu pur si simplu deschid fereastra cand cantaresc soda, si cand o torn in apa. Doar atunci se degaja vapori. 

In mod normal ai prin casa toate ustensilele, mai putin  termometrul si cantarul.
Termometrul trebuie pentru ca se amesteca uleiul cu solutia de apa cu soda, atunci cand au temperaturi aproximativ egale, intre 40 si 45 grade Celsius. Asadar se incalzeste un pic uleiul, si se asteapta ca solutia de soda sa se raceasca.

Cantarul meu arata si fractiunea de gram, de exemplu, 119,3 grame. 

Pentru a face sapun este nevoie de 
1. ulei/grasime, 
2. apa (distilata) sau decoct de levantica, galbenele, tarite...
3. soda caustica, la concentratie de 98%
Optional, se pot pune la sfarsit petale de flori, uleiuri esentiale, faina de migdale pentru exfoliat...
 
Exercitiu
Asa am facut si eu primul meu sapun, cu 1 litru de ulei de masline.
Am pus litrul de ulei in oala.
Am cantarit soda*.
Am masurat cantitatea de apa distilata.

Am pus uleiul pe foc cateva minute. Am oprit focul.
Am turnat incet soda in apa. Numai asa se procedeaza, se toarna soda in apa!
Am verificat temperaturile** din ulei/solutia de soda.

Cand termometrul a indicat 40-45 grade Celsius, am turnat solutia de soda in ulei, si am inceput sa amestec mai intai cu linguta, apoi cu mixerul. Am folosit un mixer puternic, si compozitia s-a inchegat foarte (prea) repede. Am turnat-o in forme, si am pus si cu lingura , pentru ca nu mai curgea:D.
(Dupa aceea, mi-am luat un mixer ieftin. Insa la al doilea sapun, desi aveam mixerul ieftin/slab, iar s-a inchegat compozitia repede. Pusesem ulei esential de portocale si nu stiam ca are efect de accelarare. De atunci verific uleiurile)

In mod normal, compozitia de ingroasa ca la pudding. Cand lingura lasa o dara in relief (in engleza light trace) se adauga uleiurile esentiale, faina de orez sau orice altceva. Se amesteca in continuare pana la ingrosare (trace).

Se toarna repede in forme, formele se etanseizeaza cu paturi si se lasa asa 24-48 de ore, sa se intareasca.

Se scoate sapunul din forme, se taie si se lasa la uscat 3-6 saptamani. Perioada difera in functie de sezon/clima si cantitatea de apa folosita. Cu cat folosesti mai putina apa, cu atat se usuca mai repede. In cazul meu, sapunul  dintr-un litru de ulei de masline se poate face cu 225 ml sau 375 ml. Sau orice alta cantitate intre 225 si 375 ml :).

Dupa 24-48 de ore nu este inca complet saponificat, deci ar putea sa "arda" un picut daca nu ai manusi , insa nu trebuie lasate sa se intareasca in forme mai mult, pentru ca nu mai iese si nu se mai taie.
 
Rezultat

Primul meu sapun a iesit alburiu, cu miros de ...sapun. Era valurit, pentru ca nu era foarte lichid cand il turnasem in forma. S-a uscat foarte bine, s-a intarit si cei care l-au incercat au zis ca e delicat si curata bine. 

"Literatura" retetelor de sapun zice ca se face un sapun mai dur cu alte ingrediente, gen unt de cacao, sau ceara, iar cel din ulei de masline este mai moale. Nu mi se pare deloc asa.

Oricum, sapunul se pune un suport dupa fiecare folosire, sa nu se transforme in gel.

*Conform thesage, intre 128.68 si 124.6 grame.
**Apa se incalzeste foarte mult, si trebuie racita mestecand. Altfel, risti sa ajunga la 40-45 grade intr-o jumatate de ora.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu